071 Kerkje te Vucht (BelgiŽ)

Kerkje te Vucht (BelgiŽ)
vermoedelijk omstreeks 1925,
12 x 19 cm, gemengde technieken,
collectie J. Roques

Lang Grachtje Maastricht

Lang Grachtje Maastricht
vermoedelijk omstreeks 1940, 35 x 45 cm, olieverf op doek, collectie J. Wouters

Biografie


Christoffel Hendrik Dijkman werd op 29 december 1879 in een molenaarsgezin te Sint Maartensdijk, op Tholen geboren. Al op de lagere school werd Chris aangespoord om tekenlessen te gaan nemen. Maar pas na zijn huwelijk in 1902 met Aaltje Noorlander, komt het ervan. Volgens de autobiografische schets, die hij op 73-jarige leeftijd schreef, trok hij op de Academie in Rotterdam aandacht met zijn schetsen. Toen hij later de Academie in Amsterdam bezocht, prees zijn leermeester Allebť hem als 'een geboren schilder' en adviseerde hem 'buiten te gaan schilderen'. Die aanbeveling heeft diepe indruk op Dijkman gemaakt en mogelijk de basis gelegd voor zijn besluit om huis en haard te verlaten en zich geheel aan de schilderkunst te wijden.


In 1915 gaat Dijkman naar de Academie in Den Haag; de 'Haagsche School', zoals hij die in zijn autobiografische schets noemt. Daar had hij les van beroemdheden als Willem de Zwart, ook wel de 'Haagse Breitner' genoemd. In Den Haag schilderde Dijkman een groot aantal stadsgezichten en van de omgeving van Den Haag maakte hij vele mooie landschapstaferelen. Met name uit de periode 1910-1925 zijn zijn schilderijen in musea terecht gekomen. Dijkman signeerde zijn werk met C.H. Dijkman of C. Dijkman. 


In 1925 vertrekt Chris Dijkman naar de Maasvalllei. Hij gaat zich 'Henk' noemen en signeert zijn schilderijen vanaf dat moment met Henk Dijkman, H. Dijkman en Dijkman zonder voorletter. Henk is zeer productief in die tijd en wordt bij de verkoop van zijn werk geholpen door Bert Gorissen in het Belgische Vucht. Hij woont een tijd lang in die plaats en trouwt er met Rika van Veelen. Na een paar jaar verhuizen ze naar Maastricht. Het huwelijk loopt stuk en in 1943 trekt Dijkman in bij de familie Wouters in Borgharen, waar hij achter hun cafť een houten optrekje heeft, dat hij 'zijn atelier' noemt. Tot aan zijn dood op 11 december 1954 werkte Dijkman in Maastricht en omgeving en ook in die periode legde hij veel historisch interessante plekjes op doek en paneel vast.



___________________________________________________________


Errata op de eerste uitgave van het boek
"Christoffel Hendrik Dijkman: een geboren schilder"

Met dank aan al diegenen die ons helpen om werken van Dijkman te lokaliseren en te dateren.

  • Pagina 25: Buitenhof 's Gravenhage, omstreeks 1920 (in plaats van 1900).

  • Pagina 32 en 62: Gevangenpoort 's Gravenhage, omstreeks 1925 (in plaats van 1920)

  • Pagina 41: Brugwachtershuisje bij Lanklaar (in plaats van Boerderij met berkenlaantje nabij As)

  • Pagina 50: Zicht op de Maas vanaf Sint Pieter (in plaats van Zicht op de Maas bij Borgharen)

  • Pagina 61: Delftsche Veer, Rotterdam (in plaats van De Boompjes)

  • Pagina 61: Maliebrug met Maliestraat 's Gravenhage, omstreeks 1915 (in plaats van Straatje Amsterdam)

  • Pagina 62: Buitenhof 's Gravenhage, omstreeks 1920 (in plaats van omstreeks 1900)

  • Pagina 70: Huis op de Jeker, Maastricht (in plaats van Straatje aan de Voer)

  • Pagina 71: Voorstudie Spanjaardsgat met Grote Kerk, Breda (in plaats van stadsgezicht)

  • Pagina 73: Brug bij het klooster van de Zusters van Orthenpoort,
    's Hertogenbosch (in plaats van Dorpsgezicht).

Foto van de schilder in 1929

1925

Toussaintkade, 's Gravenhage,
29 x 39 cm, olieverf/doek,
collectie E. Jens

Verwerhoek, Maastricht
58 x 43 cm, olieverf/doek,
collectie P. Favre

Foto van boek "Christoffel Hendrik Dijkman"